Logo

Naar hoofdpagina

Wijst u de juiste richting
TOEGANKELIJK
BETROKKEN
DESKUNDIG

Longcovidje

28-06-2022

Corona, we zijn het allemaal spuugzat of misschien alweer vergeten. Toch is het nog steeds een groot probleem. Los van de besmetting die opnieuw oplopen en weer een nieuwe variant zijn er heel veel mensen die te maken hebben met langdurige klachten na een besmetting. Vermoeidheid staat vaak op de voorgrond, maar niet te vergeten de concentratie- en geheugenproblemen. Ook is regelmatig de prikkelverwerking verstoord. Mensen zijn vaak niet of gedeeltelijk in staat om te werken, maar ook hun hele sociale leven ligt op z’n gat.

Op social media kwam ik een plaatje tegen van ‘longcovidje’. Dit gaf heel helder weer waar mensen tegen aanlopen. Het is een tekening van een persoon, met links “wat je ziet”, namelijk: gewassen haren, gezellig gesprek, leuke outfit, je bent er weer en je loopt goed. Maar rechts wordt weergegeven “wat je niet ziet”, namelijk: haren wassen kost mij bijna al mijn energie en tijd van één dag, na een kletspraatje moet ik een paar uur bijkomen, aankleden is een zware activiteit voor mij (ervoor én erna moet ik goed uitrusten), gelukkig ga ik langzaam vooruit en kan ik langskomen maar dat is de enige activiteit vandaag en stukjes lopen lukt mij tegenwoordig weer (als ik uitgerust ben).
Dit is dus waar mijn cliënten dagelijks tegenaan lopen. Er is nog zoveel onbekend en onbegrip, want “je ziet er toch goed uit?!” en “het duurt al zo lang!”. Bij deze voor iedereen die het nog niet weet: long-covid bestaat écht, ook al zie je het niet. En ja, het duurt lang!

Wat kan een ergotherapeut daar nou mee? Wordt bijna dagelijks gevraagd. Een ergotherapeut helpt bij het zoeken van grenzen en met name het leren functioneren binnen grenzen. “Even doorzetten” of “wat harder trainen” werkt hier averechts. Zodra mensen de grens opzoeken en overschrijden ligt een terugval al op de loer. Wij leren mensen dus luisteren naar hun lichaam en zo binnen de grens te functioneren. Naast het luisteren naar het lichaam is het essentieel om activiteiten goed te verdelen. Enkele tips daarbij zijn: verdeel de zware taken over de week, wissel rust en activiteit af, deel grote activiteiten eventueel op in stukjes en niet te vergeten: zorg voor voldoende oplaad momenten. Niet omdat het kan, maar omdat het moet!