23-01-2026
Onlangs was ik bij een mevrouw op huisbezoek. We zaten nog even na te praten en opeens zegt ze “tafellamp aan” tegen haar horloge. En warempel, de lamp ging aan. Ik moest vanbinnen een beetje lachen en dacht: “die mevrouw is hipper dan ik, mijn horloge doet dat niet.”
Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in het leven van ouderen, dit noemen we ook wel domotica. Slimme technologieën in huis die het dagelijks leven makkelijker, veiliger en comfortabeler maken, bijvoorbeeld: automatische verlichting, sensoren die beweging of valpartijen detecteren, beeldbel apparaten of elektrische gordijnen. Het kan bijdragen om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.
Een voordeel van domotica is de verhoogde veiligheid. Denk hierbij aan slimme rookmelders, deurcamera’s en noodknoppen die snel hulp kunnen inschakelen indien nodig. Een ander voordeel is het vergroten van de eigen regie door bijvoorbeeld het inzetten van herinneringssystemen voor medicatie of afspreken. Dit kan leiden tot een betere gezondheid maar ook ontlasten van de mantelzorg. Domotica biedt comfort en gebruiksgemak. Met eenvoudig spraakopdrachten of één druk op een knop kunnen dingen in huis bediend worden, zoals de mevrouw deed waar ik mee begon. In veel gevallen zorgt dit ‘gebruiksgemak’ ook voor een lager valrisico bij mensen met een beperkte mobiliteit.
Wat mij betreft mag het nooit een vervanging zijn van menselijke zorg, maar een aanvulling. Het ondersteunt ouderen in hun wens om veilig en zelfstandig te blijven wonen in een vertrouwde omgeving. Ondanks een hele lijst met voordelen blijf ik een klein beetje sceptisch. Niet alle ouderen zijn hier klaar voor. Maar sommigen blijkbaar wel en die zijn hipper dan ik.
Nooit te oud om te leren! Nooit te oud voor technologie?